Om Vanførefonden

Vanførefonden har i 50 år støttet initiativer, som gennemgribende har været med til at forbedre vilkårene for fysisk handicappede i Danmark.

Vanførefonden blev stiftet 24. maj 1955 af tidligere statsminister Viggo Kampmann

Fondens formål har alle dage været at støtte revalidering og boligforhold for mennesker med bevægelseshandicap, at lette transport, at fremskaffe egnede feriehjem og forsamlingslokaler, at støtte børne- og ungdomsarbejdet og at oplyse om problemer for mennesker med bevægelseshandicap.

Fondens daglige administration varetages af et sekretariat. Derudover har fonden en bestyrelse på indtil 12 medlemmer og et repræsentantskab på indtil 100 medlemmer.

Vælg undersider:

Sekretariat

Vanførefonden
Fondenes Hus
Otto Mønsteds Gade 5
1571 København V

TIf.: 33 13 48 38, mandag – onsdag kl. 9.00 – 13.00
E-mail: info@vanfoerefonden.dk

Daglig leder
Jan Lind-Hansen

Bestyrelse

Fonden ledes af en bestyrelse bestående af indtil 12 med­lemmer, der sammensættes på følgende måde:

Fondens formand udpeges af repræsentantskabet efter indstilling fra bestyrelsen, et medlem udpeges af socialministe­ren, to medlemmer udpeges af bestyrelsen for Bevica Fonden, fire medlemmer udpeges af hovedstyrelsen for Dansk Handicap Forbund og indtil fire medlemmer udpeges af fondens repræsentantskab.

  • Bestyrelsen vælger af sin midte en næstformand og en kasserer.
  • Bestyrelsen fastsætter selv sin forretningsorden.
  • Bestyrelseshvervet er ulønnet.

Bestyrelsens medlemmer:

Formand
Fhv. finansminister Pia Gjellerup

Næstformand
Landsformand i Dansk Handicap Forbund Susanne Olsen

Kasserer 
Journalist Mogens Gyde

Jurist Anders Andersen

Advokat Chr. Bojsen-Møller

Hovedkasserer i DHF Erna Christensen

Overlæge Ole Simonsen

Udviklingskonsulent Viggo Rasmussen

Direktør Astrid Ravnsbæk

Direktør Tue Byskov Bøtkjær

Vanførefondens Repræsentantskab

Adm. chef
Karl Vilhelm Nielsen

Centerleder for DUKH
René Skau Bjørnsson

Direktør 
Hans Jørgen Jensen

Direktør
Helge Barnewitz

Direktør
Ib Bjerring Nielsen

Direktør
Johannes Due

Direktør
Kaj Dreijer

Direktør
Peter Leschly

Direktør – Parkinsonforeningen
Mette Holst

Direktør – Sjældne Diagnoser
Lene Jensen

Direktør – Spastikerforeningen
Mogens Wiederholt

Fhv. amtsborgmester
Søren Eriksen

Fhv. borgmester
Henrik Holmer

Fhv. borgmester
Ove E. Dalsgaard

Fhv. formand for Folketinget, direktør
Svend Jakobsen

Fhv. kommunikationsdirektør
Nels Petersen

Fhv. minister
Sonja Mikkelsen

Fhv. rektor
Sven Caspersen

Fhv. sekretær i Vanførefonden
Inge Moustgaard

Filminstruktør
Erik Clausen

Formand, sundhedsfaglig konsulent
Helle Ulrichsen

Direktør
Gitte Seeberg

Hovedbestyrelsesmedlem
Lau Rosborg

Journalist
Mogens Gyde

Direktør
Tue Byskov Bøtkjær

Landsformand
Flemming Bay-Jensen

Landsformand – Spastikerforeningen
Lone Møller

Overlæge, klinisk professor, dr.med.
Fin Biering-Sørensen

Regionsmedlem
Abbas Razvi

Sekretær
Birgitte Kauffmann

Senior Adviser
Jørgen Estrup

Udviklingskonsulent
Viggo Rasmussen

Tidl. amtsborgmester, bestyrelsesformand
Johannes Flensted-Jensen

Tidl. regionsrådsformand
Kristian Ebbensgaard

Vicedirektør
Inger-Marie Bruun-Vierø

Ældrerådsformand
Kirsten Feld

Direktør i Gigtforeningen
Mette Bryde Lind

Direktør i Danske Handicaporganisationer
Lars Midtiby

Formand for Det Centrale Handicapråd
Anette Laigaard

Disability Stakeholder Manager
Stig Langvad

Professor
Kai Lemberg

Vedtægter

VEDTÆGTER
FOR
VANFØREFONDEN
STIFTET DEN 24. MAJ 1955

§1.

Fondens navn er Vanførefonden.

Fonden er stiftet af afdøde statsminister Viggo Kampmann.

Fondens hjemsted er Københavns Kommune.

§2. 

Fondens formål er at yde støtte, eventuel i form af lån til Vanføre i Danmark, i det omfang sådan støtte ikke ydes af det offentlige herunder særlige bestræbelser på:

1. at revalidere vanføre,

2. at forbedre vanføres boligforhold,

3. at lette deres transport,

4. at fremskaffe egnede feriehjem og forsamlingslokaler,

5. at støtte børne- og ungdomsarbejde blandt vanføre,

6. at sprede oplysning om vanføres problemer og vanførearbejdet.

§3. 

Fonden ledes af en bestyrelse bestående af indtil 12 medlemmer, der sammensættes på følgende måde:

Fondens formand udpeges af repræsentantskabet efter indstilling fra bestyrelsen, et medlem udpeges af socialministeren, to medlemmer udpeges af bestyrelsen for SAHVA-fonden, tidligere (Samfundet og Hjemmet for Vanføre), fire medlemmer udpeges af hovedstyrelsen for Dansk Handicap Forbund, tidligere (Landsforeningen af Vanføre) og indtil fire medlemmer udpeges af fondens repræsentantskab.

Bestyrelsen vælger af sin midte næstformand og kasserer.

Bestyrelsen fastsætter selv sin forretningsorden.

Bestyrelseshvervet er ulønnet.

§4.

Fonden tegnes af formanden og i hans forfald næstformanden eller kassereren, hver for sig i forbindelse med yderligere et medlem af bestyrelsen. Bestyrelsen kan meddele prokura.

§5.

I forbindelse med fondens daglige drift kan bestyrelsen nedsætte arbejdsudvalg, der konstituerer sig selv, og som ved specielle opgaver kan suppleres med medlemmer af repræsentantskabet eller andre med ekspertviden.

Bestyrelsen kan antage den nødvendige lønnede medhjælp.

§6.

Fonden har et repræsentantskab, der består af indtil 100 medlemmer. Nye medlemmer udpeges af det til enhver tid siddende repræsentantskab under iagttagelse af princippet om repræsentation af såvel speciel sagkundskab som betydende arbejdsmarkeds-, erhvervs- og kulturorganisationer. Valget til fondens repræsentantskab gælder for en fireårig periode, således at en fjerdedel af repræsentantskabets medlemmer er på valg hvert år. Genvalg kan finde sted.

Hvervet som repræsentantskabsmedlem er ulønnet.

§7.

Ordinært årsmøde indkaldes af bestyrelsen, og afholdes hvert år i maj måned. Indkaldelsen, der skal indeholde dagsorden for årsmødet, sker ved bestyrelsesformandens foranstaltning med mindst 4 ugers varsel ved skriftlig meddelelse.

Et repræsentantskabsmedlem har ret til at få et bestemt emne behandlet på årsmødet, såfremt han skriftligt fremsætter krav herom senest den 15. marts. Sager der ikke er sat på dagsordenen til årsmødet kan ikke behandles på dette.

Dagsorden for årsmødet skal omfatte:

1. Valg af dirigent

2. Bestyrelsens beretning om Vanførefondens virksomhed i det forløbne år.

3. Fremlæggelse af resultatopgørelse og status.

4. Valg af indtil fire medlemmer til bestyrelsen.

5. Valg af medlemmer til repræsentantskabet.

6. Valg af revisor

7. Eventuelt

§8.

Uddeling af fondens midler sker efter beslutning på bestyrelsesmøder, der indkaldes af formanden med 14 dages varsel.

Bestyrelsen er beslutningsdygtig, når formanden eller næstformanden og yderligere mindst 5 medlemmer er til stede.

Beslutning træffes ved simpel stemmeflerhed. Står stemmerne lige, gør formandens eller i hans forfald næstformandens stemme udslaget.

I en af formanden autoriseret protokol optages en kort beretning om forhandlingerne, som godkendes af bestyrelsen på næstfølgende møde.

§9.
Fondens regnskab revideres af den på årsmødet valgte revisor.

§10.

Fondens regnskabsår går fra 1. april til 31. marts. Det udarbejdede og reviderede regnskab fremlægges på det ordinære årsmøde.

§11.

Fondens kapital kan efter bestyrelsens beslutning anbringes i fast ejendom, ejet som lejet, herunder som lån, når formålet er at forbedre vanføres boligforhold, at fremskaffe egnede feriehjem og forsamlingslokaler til brug for vanføre, i værdipapirer i overensstemmelse med de af Justitsministeriet fastsatte regler herom og som indskud i pengeinstitut.

Værdipapirer og kontante midler skal være anbragt i en af Justitsministeriet godkendt forvaltningsafdeling.

Ved erhvervelse af fast ejendom skal der på denne tinglyses deklaration om, at der ikke kan rådes over ejendommen ved salg eller pantsætning eller på anden måde uden tilladelse fra fondsmyndigheden.

§12.

Ændringer af fondens vedtægt kan besluttes af bestyrelsen når forslag herom er optaget på dagsorden, og 2/3 af de tilstedeværende medlemmer stemmer derfor. Samme regler gælder ved fondens opløsning.

Ved opløsning af fonden tager bestyrelsen bestemmelse om anvendelse af fondens midler til formål til gavn for vanføre i Danmark.

Vedtægtsændringer og opløsning af fonden forudsætter repræsentantskabets samtykke.

Nærværende vedtægt træder i stedet for vedtægt af 24. maj 1955 med ændringer af 12. august 1987 og 6. september 1990, 8. september 1998, 3. september 2002, 20. september 2011 samt 26. maj 2015.

Godkendt af repræsentantskabet den 26. maj 2015 og signeret den 24. maj 2016 af Vanførefondens bestyrelse.

Årsberetninger

Vanførefonden afgiver hvert år i september en årsberetning. Årsberetninger fra tidligere år kan rekvireres ved henvendelse til sekretariatet.

Årsregnskaber

Årsregnskaber fra tidligere år kan rekvireres ved henvendelse til sekretariatet.

Søg støtte

Foreninger, selvejende institutioner og privatpersoner kan søge fonden om tilskud

Læs mere og ansøg her