Ansøgning om støtte

Søger du støtte som:

Privatperson

Personer med bevægelseshandicap har mulighed for at søge om et personlegat via puljen til Den Gode Oplevelse.

Foreninger og selvejende institutioner

Foreninger og selvejende institutioner kan søge fonden om tilskud til revalidering, forbedring af tilgængelighedsforhold, støtte til børne- og ungdomsarbejdet eller til rejser, transport og ferieophold. Desuden kan der søges støtte til oplysning om problemer for mennesker med bevægelseshandicap. Bemærk: Der er i øjeblikket lukket for ansøgninger til fonden, da årets midler er uddelt. Fra 1. april 2018 er det igen muligt at indsende ansøgninger, som bliver behandlet på fondens bestyrelsesmøde i maj 2018.

Personlegat

Som privatperson kan du søge et legat fra puljen til Den Gode Oplevelse

Puljen til Den Gode Oplevelse er en fællespulje mellem Vanførefonden, Bevica Fonden og Bevica Legater. Puljen har som formål at glæde den enkelte, som i hverdagen ikke har mange penge at gøre godt med, og som samtidig er udfordret af sit bevægelseshandicap. Du kan søge om støtte til Den Gode Oplevelse, som kan handle om muligheden for at komme på ferie eller at holde en god jul, en rund fødselsdag eller en anden festlig begivenhed. Det kan også handle om større glæde i hverdagen ved at anskaffe sig et nyt tv, sportsudstyr, et par nye briller eller et andet hjælpemiddel.

Kun personer, som er tildelt et hjælpemiddel, kan søge om støtte. Har du fået støtte fra os tidligere, kan du søge igen, når der er gået to år regnet fra den sidste faktiske tildelingsdato. I prioriteringen af ansøgninger vægter vi bl.a. afhængigheden af hjælpemiddel, indkomst, formue og formål, og om der tidligere er modtaget støtte. Vi tilstræber at sikre en geografisk spredning.

I din ansøgning skal du dokumentere diagnose, tildeling af hjælpemiddel og din husstands økonomi. Du skal samtidig vedlægge et konkret tilbud eller et priseksempel på Den Gode Oplevelse.

Puljen uddeler legater 3 gange om året. Fristen for ansøgning er 31. marts, 31. august og 30. november.

Vi behandler kun ansøgninger, som er sendt via det det elektroniske ansøgningsskema her på hjemmesiden. Ansøgninger sendt med fysisk post eller e-mail bliver ikke behandlet.

Vi sender svar til dig pr. e-mail, når din ansøgning er færdigbehandlet. Et eventuelt afslag begrundes ikke.

SKAT

Legater fra puljen til Den Gode Oplevelse uddeles efter ligningslovens § 7, nr. 22. Med hjemmel i loven indberetter vi ikke disse legater, da uddelingerne til den enkelte person ikke overstiger 10.000 kr. pr. kalenderår.

Foreninger og selvejende institutioner

Hvem kan søge?

Foreninger og selvejende institutioner kan søge fonden om tilskud til:

  • revalidering
  • forbedring af boligforhold
  • lettelse af transport
  • fremskaffelse af egnede feriehjem og forsamlingslokaler
  • børne- og ungdomsarbejdet
  • oplysning om problemer for personer med bevægelseshandicap.

I forbindelse med tilskud til tilgængelighedsforanstaltninger er det et krav, at standarderne for godt byggeri og anlæg fra Statens Byggeforskningsinstitut overholdes. Kravene findes i form af tjeklister på byggeforskningsinstituttets hjemmeside.

Fonden giver ikke støtte til:

  • institutioner og lignende, der drives af det offentlige
  • nybygning og større ombygninger, idet handicapindretning bør være en del af det samlede budget
  • kurser og konferencer i udlandet
  • lægebehandling i udlandet.
Ansøgningen

Ansøgningen skal indeholde:

  • beskrivelse af projektet
  • specificeret budget for det ansøgte
  • seneste årsregnskab
  • vedtægter for foreningen eller institutionen.

Endvidere skal du oplyse, om der er søgt og/eller bevilget midler fra andre fonde el.lign. til det pågældende projekt. Du skal også oplyse, om der er modtaget tilsagn om økonomisk støtte til projektet.

Der kan kun søges om tilskud via linket længere nede. Ansøgninger sendt med fysisk post eller via e-mail bliver ikke behandlet.

Behandling af ansøgningerne

Fonden behandler ansøgninger om støtte til foreninger og selvejende institutioner på bestyrelsesmøder, der afholdes fire gange årligt ultimo februar, maj, september og november. Bemærk: Der er i øjeblikket lukket for ansøgninger til fonden, da årets midler er uddelt. Fra 1. april 2018 er det igen muligt at indsende ansøgninger, som bliver behandlet i maj 2018.

Ansøgningsfrister i 2018:

20. april 2018

17. august 2018

26. oktober 2018

Ansøgninger modtaget efter fristen bliver behandlet på det efterfølgende bestyrelsesmøde.

Efter bestyrelsesmødet får alle ansøgere svar pr. e-mail.

Indberetning til SKAT

Vanførefonden indberetter alle uddelinger til SKAT, se skattekontrollovens § 7. Indberetningen sker på det cvr-nr., der er oplyst i ansøgningen.

I nogle tilfælde kan en uddeling være skattefri for modtageren. Er du i tvivl om, hvorvidt din eventuelle uddeling er skattepligtig, anbefaler vi, at du kontakter SKAT eller din revisor.

Vanførefonden vurderer ikke skattepligten for modtageren af en uddeling, når vi indberetter uddelingen.

Forskere

Under Vanførefonden er oprettet en særlig forskningsfond, Forskningsfonden vedrørende medfødte sygdomme under Vanførefonden, hvis formål er at støtte danske forskningsprojekter eller forskere, der arbejder med forebyggelse og behandling af medfødte sygdomme.

Ansøgningen

Ansøgningen skal indeholde:

  • Projektbeskrivelse
  • Protokollen, som studiet skal gennemføres efter
  • Redegørelse for, hvilke personer og på hvilken indikation de skal indgå i studiet
  • godkendelse fra Etisk Komite
  • Finansieringsplan for projektet
  • CV for ansøger(e)

Ansøgningsfristen er 1. oktober. Ansøgningen sendes som en samlet pdf til info@vanforefonden.dk.