Årsregnskaber
Årsregnskaber
Årsregnskaber fra tidligere år kan rekvireres ved henvendelse til sekretariatet.
Vanførefonden blev stiftet 24. maj 1955 af tidligere statsminister Viggo Kampmann
Fondens formål har alle dage været at støtte revalidering og boligforhold for mennesker med bevægelseshandicap, at lette transport, at fremskaffe egnede feriehjem og forsamlingslokaler, at støtte børne- og ungdomsarbejdet og at oplyse om problemer for mennesker med bevægelseshandicap.
Fondens daglige administration varetages af et sekretariat. Derudover har fonden en bestyrelse på indtil 12 medlemmer og et repræsentantskab på indtil 100 medlemmer.
Vælg undersider:
Sekretariat
Vanførefonden
Schæffergården,
Jærgersborg alle 166,
2820 Gentofte
CVR-nr. 65 24 27 10
TIf.: 60 22 46 60, mandag-torsdag kl. 13:00 – 16:30
E-mail: info@vanfoerefonden.dk
Bestyrelse
Fonden ledes af en bestyrelse bestående af indtil 12 medlemmer, der sammensættes på følgende måde:
Fondens formand udpeges af repræsentantskabet efter indstilling fra bestyrelsen, et medlem udpeges af socialministeren, to medlemmer udpeges af bestyrelsen for Bevica Fonden, fire medlemmer udpeges af hovedstyrelsen for Dansk Handicap Forbund og indtil fire medlemmer udpeges af fondens repræsentantskab.
- Bestyrelsen vælger af sin midte en næstformand og en kasserer.
- Bestyrelsen fastsætter selv sin forretningsorden.
- Bestyrelseshvervet er ulønnet.
Bestyrelsens medlemmer:
Formand
Centerchef, fhv. finansminister Pia Gjellerup
Næstformand
Landsformand i Dansk Handicap Forbund Susanne Olsen
Kasserer
Direktør Tue Byskov Bøtkjær
Øvrige bestyrelsesmedlemmer
Direktør for Danmarks Naturfredningsforening Lars Midtiby
Jan Jespersen
Hovedkasserer i DHF Chanette Holst
Direktør Astrid Ravnsbæk
Udviklingskonsulent Viggo Rasmussen
Claus Wittenborg, udpeget af Bevica Fonden i september 2023
Ole Joachim Jensen, udpeget af Bevica Fonden i september 2023
Repræsentantskab
Administrationschef
Karl Vilhelm Nielsen
Centerleder for DUKH
René Skau Bjørnsson
Direktør
Hans Jørgen Jensen
Direktør
Ib Bjerring Nielsen
Direktør
Johannes Due
Direktør
Alex Krogh Dreijer
Direktør – Sjældne Diagnoser
Lene Jensen
Direktør – CP Danmark – Landsforeningen for cerebral parese
Mogens Wiederholt
Tidl. Direktør – SOSU C
Elisebeth Melgaard
Fhv. amtsborgmester
Søren Eriksen
Fhv. borgmester
Henrik Holmer
Fhv. borgmester
Ove E. Dalsgaard
Fhv. direktør
Mette Holst
Fhv. kommunikationsdirektør
Nels Petersen
Fhv. minister
Sonja Mikkelsen
Fhv. rektor
Sven Caspersen
Fhv. sekretær i Vanførefonden
Inge Moustgaard
Underdirektør
Karina Ransby
Formand, sundhedsfaglig konsulent
Helle Ulrichsen
Formand, Parasport Danmark
John Petersson
Direktør
Gitte Seeberg
Journalist
Mogens Gyde
Overlæge, klinisk professor, dr.med.
Fin Biering-Sørensen
Næstformand, Dansk Selskab for Fysioterapi
Lars Henrik Larsen
Kommunalbestyrelsesmedlem
Anders J. Andersen
Sekretær
Birgitte Kauffmann
Senior Adviser
Jørgen Estrup
Tidl. amtsborgmester, bestyrelsesformand
Johannes Flensted-Jensen
Ældrerådsformand
Kirsten Feld
Direktør i Gigtforeningen
Mette Bryde Lind
Fhv. Formand for Det Centrale Handicapråd
Anette Laigaard
Udviklingschef, Danmarks Idrætsforbund
Karin Ingemann
Hovedkasserer
Erna Christensen
Fhv. Kommunikationsdirektør
Nels Petersen
Fhv. rektor
Sven Caspersen
Advokat
Christian Bojsen-Møller
MD DMSc Professor
Bjarne Møller-Madsen
Vedtægter
VEDTÆGTER
FOR
VANFØREFONDEN
STIFTET DEN 24. MAJ 1955
§1
Fondens navn er Vanførefonden.
Fonden er stiftet af afdøde statsminister Viggo Kampmann.
Fondens hjemsted er Københavns Kommune.
§ 2
Med virkning fra 31. marts 2018 sammenlægges fondene:
- ”Vanførefonden”. Ved afslutningen af årsregnskabet 2016/2017 den 31. marts 2017 udgjorde denne fonds bundne egenkapital 121.554.151 kr.
- ”Grete Levins Fond”. Ved afslutningen af årsregnskabet 2016/2017 den 31. marts 2017 udgjorde denne fonds bundne egenkapital 7.176.644 kr.
- ”Marie, Jørgen og Gudrun Werners Fond”. Ved afslutningen af årsregnskabet 2016/2017 den 31. marts 2017 udgjorde denne fonds bundne egenkapital 2.999.538 kr.
Sammenlægningen sker med Vanførefonden som fortsættende fond. Fondens samlede bundne egenkapital udgør pr. 31. marts 2017 således ca. 131.730.333 kr.
§3
Fondens formål er at yde støtte, eventuel i form af lån til Vanføre i Danmark, i det omfang sådan støtte ikke ydes af det offentlige herunder særlige bestræbelser på:
- at revalidere vanføre,
- at forbedre vanføres boligforhold,
- at lette deres transport,
- at fremskaffe egnede feriehjem og forsamlingslokaler,
- at støtte børne- og ungdomsarbejde blandt vanføre,
- at sprede oplysning om vanføres problemer og vanførearbejdet.
§4
Fonden ledes af en bestyrelse bestående af indtil 12 medlemmer, der sammensættes på følgende måde:
Fondens formand udpeges af repræsentantskabet efter indstilling fra bestyrelsen, et medlem udpeges af socialministeren, to medlemmer udpeges af bestyrelsen for Bevica Fonden, fire medlemmer udpeges af hovedbestyrelsen for Dansk Handicap Forbund, tidligere (Landsforeningen af Vanføre) og indtil fire medlemmer udpeges af fondens repræsentantskab.
Bestyrelsen vælger af sin midte næstformand og kasserer.
Bestyrelsen fastsætter selv sin forretningsorden.
Bestyrelseshvervet er ulønnet.
§5
Fonden tegnes af formanden og i hans forfald næstformanden eller kassereren, hver for sig i forbindelse med yderligere et medlem af bestyrelsen. Bestyrelsen kan meddele prokura.
§6
I forbindelse med fondens daglige drift kan bestyrelsen nedsætte arbejdsudvalg, der konstituerer sig selv, og som ved specielle opgaver kan suppleres med medlemmer af repræsentantskabet eller andre med ekspertviden.
Bestyrelsen kan antage den nødvendige lønnede medhjælp.
§7
Fonden har et repræsentantskab, der består af indtil 100 medlemmer. Nye medlemmer udpeges af det til enhver tid siddende repræsentantskab under iagttagelse af princippet om repræsentation af såvel speciel sagkundskab som betydende arbejdsmarkeds-, erhvervs- og kulturorganisationer. Valget til fondens repræsentantskab gælder for en fireårig periode, således at en fjerdedel af repræsentantskabets medlemmer er på valg hvert år. Genvalg kan finde sted.
Hvervet som repræsentantskabsmedlem er ulønnet.
§8
Ordinært årsmøde indkaldes af bestyrelsen, og afholdes hvert år i maj måned. Indkaldelsen, der skal indeholde dagsorden for årsmødet, sker ved bestyrelsesformandens foranstaltning med mindst 4 ugers varsel ved skriftlig meddelelse.
Et repræsentantskabsmedlem har ret til at få et bestemt emne behandlet på årsmødet, såfremt han skriftligt fremsætter krav herom senest den 15. marts. Sager der ikke er sat på dagsordenen til årsmødet kan ikke behandles på dette.
Dagsorden for årsmødet skal omfatte:
- Valg af dirigent
- Bestyrelsens beretning om Vanførefondens virksomhed i det forløbne år.
- Fremlæggelse af resultatopgørelse og status.
- Valg af indtil fire medlemmer til bestyrelsen.
- Valg af medlemmer til repræsentantskabet.
- Valg af revisor
- Eventuelt
§9
Uddeling af fondens midler sker efter beslutning på bestyrelsesmøder, der indkaldes af formanden med 14 dages varsel.
Bestyrelsen er beslutningsdygtig, når formanden eller næstformanden og yderligere mindst 5 medlemmer er til stede.
Beslutning træffes ved simpel stemmeflerhed. Står stemmerne lige, gør formandens eller i hans forfald næstformandens stemme udslaget.
I en af formanden autoriseret protokol optages en kort beretning om forhandlingerne, som godkendes af bestyrelsen på næstfølgende møde.
§10
Regnskabet skal revideres i overensstemmelse med de til enhver tid gældende regler for ikke-erhvervsdrivende fonde af den på årsmødet valgte revisor.
§11
Det første regnskabsår efter sammenlægningen den 31. marts 2018 går fra 1. april 2018 til 31. december 2018. Herefter følger fondens regnskabsår kalenderåret.
Fonden skal aflægge årsregnskab, der skal udarbejdes i overensstemmelse med lovgivningen og god regnskabsskik. Regnskabet skal underskrives af bestyrelsen inden 6 måneder efter regnskabsårets afslutning.
Det udarbejdede og reviderede regnskab fremlægges på det ordinære årsmøde.
§12
Fondens kapital kan efter bestyrelsens beslutning anbringes i fast ejendom, ejet som lejet, herunder som lån, når formålet er at forbedre vanføres boligforhold, at fremskaffe egnede feriehjem og forsamlingslokaler til brug for vanføre, i værdipapirer i overensstemmelse med de af Justitsministeriet fastsatte regler herom og som indskud i pengeinstitut.
Værdipapirer og kontante midler skal være anbragt i en af Justitsministeriet godkendt forvaltningsafdeling.
Ved erhvervelse af fast ejendom skal der på denne tinglyses deklaration om, at der ikke kan rådes over ejendommen ved salg eller pantsætning eller på anden måde uden tilladelse fra fondsmyndigheden.
§13
Ændringer af fondens vedtægt kan besluttes af bestyrelsen, når forslag herom er optaget på dagsorden, og 2/3 af de tilstedeværende medlemmer stemmer derfor. Samme regler gælder ved fondens opløsning.
Ved opløsning af fonden tager bestyrelsen bestemmelse om anvendelse af fondens midler til formål til gavn for vanføre i Danmark.
Vedtægtsændringer og opløsning af fonden forudsætter repræsentantskabets samtykke.
____________________________
Vedtægten er vedtaget af bestyrelsen for ”Vanførefonden” den 23. maj 2017.
Søg støtte
Foreninger, selvejende institutioner og forskere kan søge fonden om tilskud